Noile modificări în regulamentul rutier din Moldova

De curând, Guvernul Republicii Moldova a aprobat modificări la regulamentul rutier, iar mai multe instituţii de presă vin cu exemple selective a schimbărilor efectuate. Noi ne-am gândit să acumulăm toate modificările aici, pentru o informare completă a celor ce conduc în fiecare zi pe drumurile Moldovei.

Săgeata verde.

 

Renumita săgeată verde, care permite întoarcerea la dreapta la culoarea roşie a semaforului, cu cedarea trecerii pietonilor şi maşinilor din intersecţie, le-a dat mai multe bătăi de cap şoferilor atunci când ea a fost introdusă. Acum, însă, şoferii moldoveni vor trebui să înveţe semnificaţia unei noi săgeţi similare, de această dată spre stânga. În mod similar, această săgeată va permite deplasarea spre stânga, cu cedarea trecerii pietonilor şi maşinilor din intersecţie. Există şi o diferenţă semnificativă, însă, şi anume că noua săgeată spre stânga va putea fi instalată doar pe drumurile cu sens unic, respectiv maşinile care vor vira stânga nu vor trebui să cedeze trecerea fluxului de transport din întâmpinare.

Noi indicatoare rutiere.

Cel mai nou indicator rutier de avertizare are un cerc mare negru în mijloc şi poate părea total neclar pentru cei mai mulţi dintre noi, pentru că atunci când am făcut şcolile de şoferi, acesta nu exista. Ei bine, trebuie să ştiţi că acesta va fi amplasat pe sectoarele de drum pe care în ultimii 5 ani s-au produs cel puţin 5 accidente rutiere majore, cu pierderi de vieţi omeneşti. Astfel, văzând acest indicator vom şti că rulăm pe un segment de drum deosebit de periculos.

Alte indicatoare rutiere noi se referă la reglementarea circulaţiei în zonele de desfăşurare a lucrărilor de reparaţie a drumurilor, care anunţă indisponibilitatea unei benzi din cauza acestora şi desfăşurarea circulaţiei constrânse pe o singură bandă.

Снимок-экрана-2013-10-12-в-18.17.44

Copiii până la 12 ani, doar cu scaun special.

Aceasta e poate cea mai controversată regulă proaspăt introdusă, intrucât obligă aparent transportarea copiilor până la 12 ani doar cu scaun special. Însă regulamentul modificat spune, de fapt, că transportarea copiilor trebuie efectuată cu ajutorul scaunului special, a unui sistem de susţinere special, a unui scaun destinat copiilor sau alte accesorii în formă de pernă de înălţare, sau scaune cu înălţime reglabilă, astfel încât centurile convenţionale de siguranţă să poată fi cuplate. În cazul bebeluşilor şi copiilor mici e evidentă necesitatea folosirii scaunui special pentru copii, aşa cum orice părinte responsabil o făcea şi până acum. Un copil de 10-11 ani, însă, poate avea nevoie doar de un suport de şezut pentru înălţare, astfel încât centura să îi poată fi cuplată în siguranţă, iar din noua regulă mai deducem şi faptul că dacă înălţimea copilului permite cuplarea normală a centurii de siguranţă, atunci ar putea să nu mai aibă nevoie de accesorii suplimentare. În cazul încălcării acestei reguli, la prima survenire şoferul va fi doar avertizat, iar încălcările ulterioare vor atrage o amendă de 60 de lei.

Volanul pe dreapta, interzis noaptea.

O nouă regulă un pic ciudată ţine de interzice deplasării automobilelor cu volan pe dreapta pe timp de noapte. Cei care vor încălca această regulă vor fi pasibili de plata unei amenzi de 60 de lei. Zicem ciudată, pentru că regula permite deplasarea vehiculelor aflate în trafic internaţional, care tranzitează ţara noastră, iar înmatricularea vehiculelor cu volan pe dreapta era şi până acum interzisă în Moldova. Probabil, regula îi ia în calcul pe cetăţenii moldoveni care circulă pe perioade mai lungi în ţară, având maşinile înmatriculate în alte state.

Amenzi mai mari pentru depăşirea vitezei şi alte încălcări.

Şi dacă tot vorbim de amenzi, modificările recente au adus majorări la amenzile asociate unor tipuri de încălcări. Astfel, dacă anterior pentru depăşirea limitei de viteză cu 10-20 km/h şoferii primeau o amendă de 400 lei şi 3 puncte de penalizare, acum amenda constituie 600 lei şi acelaşi număr de puncte de penalizare. Pentru depăşirea vitezei cu 20-40 km/h amenda a fost majorată de la 600 la 800 lei, cu 4 puncte de penalizare. Pentru depăşirea cu peste 40 km/h, amenda a crescut de la 800 la 1000 lei, cu 5 puncte de penalizare.
O amendă de 1000 lei pot şi 5 puncte de penalizare pot primi şoferii care nu cedează trecerea transportului cu destinaţie specială cu girofarele incluse (anterior amenda constituia 600 lei şi 4 puncte de penalizare). Pentru crearea unei situaţii de accident şoferul poate primi o amendă de 1000 lei, cu privarea dreptului de a conduce pe timp de 1 an, anterior amenda constituind între 600 şi 1000 lei, cu aplicare a 4 puncte de penalizare, dar fără privarea dreptului de a conduce.Un din cele mai usturătoare majorări, însă, ţine de ignorarea semnalului/indicaţiei agentului rutier de a opri maşina. Pătimaşii de curse urbane, cu poliţia în urmărire, vor plăti amenzi de 2000 lei şi vor avea aplicate 4 puncte de penalizare doar pentru ignorarea indicaţiilor de stopare a poliţiei.

 

 

Parteneri

1